5 ting, du skal vide om tarmbakterier
Janne Marie Moll fra DTU Bioengineering disker op med fem hurtige om mavens mikroskopiske hjælpere.

Tarmbakterier har mange funktioner og er en vigtig del af kroppen. Janne Marie Moll fra DTU Bioengineering fortæller 5 ting, du skal vide om tarmens mikrobiom. (Video: Kristian Højgaard Nielsen/Forskerzonen)

Du har måske hørt, at dine 'tarme har charme'. Inden for de seneste år er der nemlig kommet større og større opmærksomhed på, hvor stor indflydelse vores tarmflora har på vores sundhed og velvære.

I denne video forklarer postdoc Janne Marie Moll fra DTU Bioengineering, hvorfor bakterierne i vores tarme er så vigtige.

E-coli er kendt – men kun en meget lille gruppe

Du genkender sikkert bakterien e-coli som tarmbakterie, og det er også en bakterie, som forskningen ved rigtig meget om. Men der er meget mere end denne ene bakterie at tage fat i.

Serie: 5 ting, du skal vide om...

I serien allierer Forskerzonen sig med nogle af Danmarks førende forskere.

Her kan du se med, når forskere fortæller om de allervigtigste fakta, du skal vide om et givent emne inden for deres forskning.

Se tidligere afsnit i serien her.

Som Janne Marie Moll siger: »Vi har at gøre med et kæmpe univers af bakterier nede i vores tarmsystem.«

Og de små, men mange tarmbakterier er værd at studere. De betyder nemlig meget for vores krops sundhed:

»Tambakterierne har nogle funktioner, som gør, at man nærmest kan sidestille dem med et slags organ. De fordøjer den del af vores mad, som vi ikke selv kan fordøje. Det er for eksempel vores kostfibre – dem bruger de til at leve af og som energikilde, men også til at producere en masse forskellige molekyler, som vi kan optage, og som påvirker vores sundhed.«

Se videoen og find ud af, hvilke slags bakterier, der findes i din tarms mikrobiota, hvordan de balancerer med immunsystemet og meget mere om bakterieuniverset i vores mave.