Zombie-orme åd søuhyrers knogler
Kilde:
15 april 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

Osedax-orme er kendt for at gå på rov i hval-skeletter på havets bund.

Ådselsæderne, der også kaldes zombie-orme, kan dog have eksisteret i 100 millioner år og ædt fossiler fra svaneøgler, indikerer et nyt studie ifølge BBC.

»Vores opdagelse viser, at disse knogle-ædende orme ikke udviklede sig i takt med hvalerne, men at de også fortærede skeletter af store marine krybdyr, der dominerede havene i dinosaurernes tid,« siger medforfatter til studiet Nicholas Higgs, der er postdoc på Plymouth University's Marine Institute i England.

Forskerne lavede detaljerede 3D-skanninger af to bore-huller efterladt i en knogle fra en svaneøgles luffe samt fire huller i skelettet fra en forhistorisk søskildpadde.

Det viste sig, at bore-hullerne i høj grad ligner de huller, som osedax-orme laver i knogler fra nutidens hvaler, og det tyder på, at der kan have levet zombie-orme allerede for 100 millioner år siden.

Forskerne mener derfor, at zombie-ormene bogstaveligt talt kan have udhulet chancerne for at finde og studere rester af fortidens kødædende kæmper.

Osedax-orme gennemtrævler hvalknogler og suger næring ud af dem. (Foto: Nick Higgs)