Verdens grundvand er truet
Kilde:
17 juni 2015

Mere end en tredjedel af verdens grundvandsbassiner lider nød - og klimaforandringer og voksende befolkningstal, vil kun gøre ondt værre.

Det skriver NBC News på baggrund af en ny undersøgelse.

I undersøgelsen påpeger forskerne, at den mest ’overstressede’ grundvandsforsyning i verden er det såkaldte ’Arabian Aquifer System’, som ifølge NBC News forsyner mere end 60 millioner mennesker med vand.

I den nye undersøgelse, som er publiceret i Water Resources Research, har forskerne analyseret data over verdens 37 største grundvandsmagasiner fra 2003 til 2013.

»I betragtning af, hvor hurtigt vi forbruger verdens grundvandsreserver, har vi brug for en koordineret, global indsats for at afgøre, hvor meget der er tilbage,« siger Jay Famiglietti fra NASA's Jet Propulsion Laboratory til Phys.org.

Ifølge mediet Phys.org er det første gang tabet af grundvand er blevet dokumenteret med fra rummet.

Forskerne har brugt oplysninger fra de to satellitter GRACE, som hører under den amerikanske rumfartsorganisation NASA. GRACE-satellitterne måler på Jordens tyngdekraft, som bliver påvirket af vægten fra vand.

GRACE-satellitterne er forsynet med dansk teknologi - to stjernekameraer, som er bygget af Danmarks Tekniske Universitet (DTU Space).