USA's sikkerhedspanel anbefaler at tilbageholde omstridt influenza-forskning
Kilde:
01 februar 2012

Det rådgivende panel i det amerikanske sikkerhedsorgan NSABB (U.S. National Science Advisory Board for Biosecurity) anbefaler nu, at de omstridte resultater om H5N1 fugleinfluenza virus bør tilbageholdes. Det skriver sciencemag.org

Anbefalingen kommer, efter at hollandske influenzaforskere for fire måneder siden fremlagde en stribe resultater, der indeholdt en præcis opskrift på, hvordan DNA’et i H5N1-virusset skal mutere for at blive smittefarligt mellem pattedyr. I de forkerte hænder kan opskriften måske bruges til at kopiere mutationen og udløse en verdensomspændende pandemi.

De involverede forskere har derfor for nyligt besluttet at sætte udgivelsen af de videnskabelige artikler på standby i 60 dage. Tænkepausen skal give organisationer og regeringer tid til at overveje, hvordan de vil håndtere de eventuelle farer ved offentliggørelsen af resultaterne.

NSABB’s beslutning udløser diskussioner verden over om den frie udveksling af videnskabelige informationer, og hvordan man balancerer mellem at styrke den offentlige sundhed uden at gå på kompromis medsikkerheden.