Universitet tester 30.000 danske børns smagssans
17 september 2015

KORT NYT FRA DANMARK:

Et stort landsdækkende eksperiment  for børns lyst, evne og vilje til at smage. Undersøgelsen, der bærer navnet MasseEksperimentet 2015, sker i forbindelse med Dansk Naturvidenskabsfestival. Det skriver festivalen i en pressemeddelelse.

Med i undersøgelsen, der strækker sig over de næste tre uger, er intet mindre end 30.000 elever fra 0. klasse til 3.g fordelt på over 340 grundskoler og gymnasier i hele Danmark.

Undersøgelsen vil for første gang give svar på, hvor meget børns og unges forhold til fødevarer er bestemt af genetik, kultur eller geografisk placering i Danmark.

»Denne undersøgelse vil give os ny og værdifuld viden, der kan ændre på forståelsen af børns spisevaner. Med et eksperiment af denne størrelse, får vi et særdeles stærkt fundament for at klarlægge sammenhængen mellem arv, madkultur og miljø, når det gælder vores smagspræferencer«, siger sensoriker og forsker ved Københavns Universitet, Michael Bom Frøst i en pressemeddelelse.

Eleverne skal dufte og smage sig gennem særligt udvalgte prøver, som de ikke kender på forhånd, og eleverne skal herefter vurdere, hvad de synes om de forskellige prøver.

Eleverne bliver også spurgt om deres baggrund, deres madvaner og om hvordan de har det med mad, de ikke kender. Når svarene er givet efter de tre uger, vil forskerne på Københavns Universitet samle og analysere de mange data og herefter undersøge de generelle tendenser.