Unge foretrækker TV og aviser under valgkampe
19 april 2012

Trods stemplingen som ’Internetgenerationen’ foretrækker de 18-24-årige vælgere stadig massemedier som tv, aviser og radio under valgkampe. Det skriver Aarhus Universitet.

Politiske partier bør ændre deres syn på markedsføring, mener en forsker bag en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet, Business and Social Sciences.

»Online sociale medier som Facebook og Twitter er nødvendige, men ikke tilstrækkelige (under valgkampe, red.). Undersøgelsen viser, at unge fortsat søger information gennem tv, aviser og især partilederrunder, og derfor er det vigtigst, at partier og politikere optræder her,« siger lektor Robert Ormrod fra Institut for Økonomi.

Forskeren, der har specialiseret sig i politisk og strategisk markedsføring, har sammen med kollegaen Heather Savigny fra University of East Anglia undersøgt medivanerne blandt 200 universitetsstuderende fra det engelske universitet under det britiske valg i 2010.

Massemedier som tv, radio, aviser og de populære partilederrunder, som med stor succes blev indført i engelsk regi i 2010, topper altså listen over de unges foretrukne medier, når de vil vide mere om valgets aktører.

Internettets sociale medier glider ind på en fjerdeplads, mens partiernes egne websider og udsendelser sniger sig foran de klassiske valgplakater, som indtager en bundplacering.

Læs også: Kan det overhovedet betale sig at føre valgkamp?

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.