Tropisk fossil-skov opdaget i arktiske Svalbard
Kilde:
23 november 2015

KORT NYT FRA UDLANDET

Opdagelsen af fossile træstubbe fra en 380 millioner år gammel tropisk fortids-skov i Svalbard, Norge, har fanget forskeres opmærksomhed.

I et nyt studie daterer forskerne ikke bare skoven til være verdens ældste, de mener også, at den i fortiden har bidraget betydeligt til at holde CO2-niveauet i atmosfæren nede, skriver Livescience.com.

»Jeg har arbejdet meget på fossile træer ved at se på fragmenter af fossiler og forsøge at samle dem til hele planter. Det er sjovt, men at finde træstubbe i jorden fortæller en helt del mere om deres økologi,« siger forsker og medforfatter til det nye studie Chris Berry fra Cardiff University til Livescience.com.

Fossil-skoven er fundet på den arktiske øgruppe Svalbard, der ligger i Nordishavet nord for Norge. Forskerne anslår at skoven, der bestod af cirka 3,5 meter høje træer, oprindeligt har haft rødderne i jorden tæt på ækvator.

Siden har kontinentaldriften bragt den adskillige tusind kilometer mod nord.

Det nye studie er publiceret i the journal Geology.