Tidlig galakse var fuld af klare kæmpestjerner
Kilde:
17 juni 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

Ved hjælp af fire af de absolut kraftigste teleskoper - Very Large Telescope, Keck, Subaru og rumteleskopet Hubble - har astronomerne opdaget en galakse, der lyste kraftigt op for 13 milliarder år siden. Dengang var universet blot 800 millioner år gammelt.

Galaksen CR7 lyser faktisk tre gange så kraftigt som de øvrige galakser fra den tid. Det skyldes tilsyneladende, at den er fuld af gigantiske, stærkt lysende stjerner med masser, der er mange hundrede gange Solens masse.

Ifølge teorierne blev sådanne stjerner dannet af det første stof, der opstod i big bang. Dengang blev der kun dannet brint, helium og en lille smule litium - de tre letteste grundstoffer - så det er, hvad den første generation af stjerner bestod af.

Det passer fint med observationerne, hvor man netop ikke kan se spor efter tungere grundstoffer i lyset fra en klart lysende del af galaksen, skriver Det Europæiske Sydobservatorium (ESO) i en pressemeddelelse.

De store, tunge stjerner, der blev dannet tidligt i universets historie, havde en kort levetid på kun et par millioner år. I deres indre blev de første tungere grundstoffer dannet.