Spis sundt – og sov godt
Kilde: 
15 januar 2016

KORT NYT FRA UDLANDET:

Er du en af dem, som har problemer med at falde i søvn? Så skulle du måske overveje at bytte pizzaen ud med en lækker salat. Ny forskning viser nemlig, at usund mad kan forstyrre din søvn. Det skriver tidsskriftet ScienceDaily.com.

Studiet viser, at det, du spiser, har stor betydning for, hvordan du sover om natten. Jo flere fibre du spiser, desto længere tid vil du befinde dig i stadiet af dyb søvn. Propper du dig derimod med mættet fedt og sukker, kan det medføre en dårligere og mere forstyrret søvn.

»At kost kan influere søvnen har en enorm betydning for sundheden i kraft af den stigende erkendelse af søvnens rolle i forhold til udviklingen af kroniske sygdomme såsom forhøjet blodtryk, diabetes og hjertekar-sygdomme,« siger en af forskerne bag undersøgelsen, Marie-Pierre St-Onge fra Instituttet for Human Ernæring på Columbia Universitet i New York.

Studiet blev udført på 26 voksne personer, 13 mænd og 13 kvinder, med en gennemsnitsalder på 35 år. Forsøgspersonerne overnattede fem nætter i et søvnlaboratorium, hvor deres søvn blev målt og analyseret. De første tre dage fik forsøgspersonernes kontrolleret kost. Herefter fulgte én dag, hvor de måtte spise, hvad de ville.

Forskerne analyserede nu søvndataene på henholdsvis tredjedagen og femtedagene, og resultaterne viste faktisk, at der ikke skulle ret meget usund mad til, før det kunne mærkes på søvnen.

»Det mest overrraskende var, at en enkelt dag med et større fedtindtag og færre fibre kunne influere søvnparametre,« siger Marie-Pierre St-Onge.

Resultaterne er publiceret i tidsskriftet Journal of Clinical Medicine.

Læs også:

Sådan løser du dine søvnproblemer

Afbrudt søvn er værre for humøret end for lidt søvn


Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.

amo
 

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.