Snot afslører: MRSA kommer fra ganske lille gruppe grise
Kilde:
30 december 2014

KORT NYT FRA DANMARK:

Forskere fra Københavns Universitet har i et nyt studie analyseret snot fra 480 danske grise og fundet ud af, at det er en lille gruppe af grise, der bærer rundt på og opretholder smitte af MRSA-bakterien. Det skriver Politiken.

De konstant smittede grise udgør mellem 2,5 og 11 procent i de 20 besætninger, forskerne har undersøgt.

»Vores resultater åbner muligheden for at udvikle en test til hurtig identifikation af MRSA-superbærere i svinebesætninger,« siger professor Luca Guardabassi fra Københavns Universitet til Politiken.

Håbet er nu, at forskerne ved hjælp af yderligere undersøgelser vil være i stand til at finde en genetisk variant for de særlige MRSA-grise. Er det muligt, kan man formodentlig avle grise uden den variant og på den måde minimere udbredelsen af bakterien.