Skadedyr kan sætte skub i klimaforandringer
22 maj 2012

Skadedyr er skadelige i mere end en forstand. Ikke alene kan de ødelægge høsten eller skade træer og andre gevækster. De kommer også til at skade atmosfæren i fremtiden.

Det tyder en ny, dansk undersøgelse på, der netop er bragt i tidsskriftet Nature Climate Change

Deres undersøgelser antyder, at jordbundens kulstofreserver kan påvirkes af naturlige biologiske processer, så de nedbrydes hurtigere og dermed forstærker CO2-udledningen til skade for fremtidens klima.

»I fremtidens klima kan skadedyr på planter forøge stimulationen af organismerne i jorden. Denne forøgede stimulation medfører en øget risiko for, at de kulstof-reserver der er bundet i jorden bliver nedbrudt. Dette vil forøge udskillelsen af CO2 til atmosfæren og derved accelerere drivhuseffekten,« forklarer professor Søren Christensen fra Biologisk Institut på Københavns Universitet.

I nutidens klima fungerer samspillet mellem jordens organismer og planternes samarbejde optimalt. Organismerne i jorden udskiller næringsstoffer, som fremmer planters vækstbetingelser også efter angreb fra skadedyr. Omvendt udskiller planterne sukkerstoffer gennem rødderne, som organismerne i jorden kan udnytte som energikilde.

Under skadedyrs angreb udskiller planterne flere sukkerstoffer, som stimulerer jordens organismer yderligere, så de begynder at nedbryde CO2-forbindelser i jorden, som så fiser op i atmosfæren. Desuden viser forskningen, at skadedyrene stimuleres af øget C02-udledning og klimaforandringer.

Søren Christensen har været leder på et projekt specifikt om græshoppers fremtidige indflydelse på klimaet.