Sexede reklamer virker kun på kvinder, hvis produktet er dyrt
09 december 2013

KORT NYT FRA UDLANDET:

Kvinder opfatter generelt reklamer, der indeholder sex, som negative, med mindre produktet er dyrt, skriver psychologicalscience.org.

»Kvinder viser normalt en spontan negativ holdning til reklamer, der indeholder seksuelle billeder,« skriver Kathleen Vohs, der forsker ved Carlson School of Management ved University of Minnesota, i studiet, der netop er udkommet i tidsskriftet Psychological Science.

I et forsøg blev kvinder sat til at bedømme to reklamer, der indeholdt seksuelle billeder, for et ur til omkring 55 kroner og et til 7000 kroner. Her bedømte kvinderne den dyre reklame positivt, men den billige reklame negativt. Til sammenligning blev de vist samme reklame, men med et billede af en bjergkæde i stedet for de seksuelle billeder, og her blev reklamerne dømt som værende lige gode.

»Økonomisk teori tilbyder en forklaring: Kvinder ser normalt sex som noget specielt og sjældent,« skriver hun.

Og derfor hænger reklamerne, ifølge forskerne, bedre sammen med eksklusive og dyre produkter.

Læs også:

Gucci-tasken oser af sex – synes kvinder

Reklamer fanger dig med hygge

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.

ams

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.