Sådan øger vi lithiumbatteriernes levetid
Kilde:
22 maj 2013

Forskere ved DTU Energikonverterings Sektion for Modellering og Materialer på Atomar Skala (ASC) har fundet ud af, hvordan man kan få de velkendte lithiumbatterier til at levere mere strøm og samtidig holde længere.

»I litiumbatterier bruges i dag ofte flydende elektrolytter, fordi faste elektrolytter har haft for dårlig ledningsevne ved lave temperaturer. Men flydende elektrolytter har bl.a. det problem at de kan fordampe, eller at man risikerer vækst af dendritter, så batteriet kortslutter,« siger professor Tejs Vegge, der med i projektet, i en pressemeddelelse fra DTU.

Studiet, der netop er udgivet i tidsskriftet, The Journal of Physical Chemistry C, viser, hvordan man ved hjælp af jod kan skabe en bedre ledningsevne ved stuetemperaturer i de faste elektrolytter.

Forskerne har tidligere publiceret teorier om, hvad der ville ske, hvis man kom jod i elektrolytten, og hvad den optimale mængde var, men denne gang har de beskrevet mekanismerne helt ned på atomart niveau.

»Vi kan ikke beskrive det hele kvantemekanisk, dertil er det alt for komplekst. Men ved hjælp af nogle tilnærmelser og avancerede beregninger, kan vi vise hvorfor det virker - og hvorfor det rent faktisk virker bedre end først antaget. Nu skal vi så se på stabiliteten, for det skal jo kunne bruges i et reelt batteri,« siger Tejs Vegge i pressemeddelelsen fra DTU.