Professor: Rekordmange planter fundet ved genoprettet sø
11 september 2015

KORT NYT FRA DANMARK

Den genskabte kæmpesø Filsø i Vestjylland har i august afsløret et rekordstort antal plantearter.

Selvom søen blev genskabt for bare tre år siden, er den nu en af Danmarks rigeste søplantelokaliteter, skriver professor Kaj Sand-Jensen fra Biologisk Institut ved Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Blandt plantefundene er to arter, som først for nyligt er blevet opdaget i Danmark og fire arter, som voksede i den oprindelige sø for 100 år siden, men siden har været forsvundet.

»Vores fund af vandplanter kan bedst betegnes som mirakuløse. I alt har vi fundet 52 forskellige arter. Lægger vi fire krydsninger og underarter til havner vi på tallet 56. Denne artsrigdom overstiger sandsynligvis, den vi møder i de allermest artsrige naturlige søer i Danmark,« skriver Kaj Sand-Jensen i pressemeddelelsen.

Kaj Sand-Jensen er anser den høje artsrigdom i den genskabte sø, som meget positiv:

»Filsø viser på alle måder, at hvor der er vilje og god planlægning, er der en vej til en rig og spændende natur i fremtiden. Selv et intensivt drevet svinebrug kan omdannes til natur og nye levesteder for fugle, fisk, odder og planter,« skriver Kaj Sand-Jensen.