Forskere har længe vidst, at der er forskel på piger og drenge i forhold til indlæring og selvstændighed i skolen. Nu viser et nyt studie blandt 1.000 børnehavebørn fra Norge, at forskellene allerede starter i børnehaven. Det skriver Forskning.no.
I studiet blev børnene observeret i deres daglige rutiner så som at lege med andre børn, spise frokost og tage tøj af og på. Og her skilte pigerne sig ud.
De var allerede i en alder af 2 ½ år bedre til at spise uden hjælp fra en voksen, indgå i sociale relationer med de andre børn og var i højere grad selvstændige, når det gjaldt påklædning.
»Vi forventede at finde uligheder, men vi var overrasket over, at de var så store,« siger Aud Toril Meland, der forsker i indlæring i børnehaven ved Universitetet i Stavanger, til Forskning.no.
En af de største forskelle, som forskerne fandt mellem pigerne og drengene, drejede sig om at smide bleen. Af pigerne på 2 ½ år havde omkring 21 procent smidt bleen, mens det kun gjaldt for 7,5 procent af drengene.
Forskerne fortæller, at der kan være forskellige årsager til det.
»Forskellene kan skyldes både biologiske forudsætninger, og at der stilles andre krav og forventninger til pigerne end til drengene,« siger Elsa Kaltvedt, der også forsker i indlæring ved Universitetet i Stavanger, til Forskning.no.
Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Early Childhood Educational Journal.
Læs også:
Børnehavebørn er klogere end studerende
Succesfuld behandling af tavse børn
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
aml