Opfindsom teknologi skal bringe læring ud i virkeligheden
08 december 2011

Anderledes teknologiske løsninger fra et nyt tværvidenskabeligt forskningscenter i Esbjerg skal bringe læringen ud af klasselokaler og kursuscentre og ind på legepladser, museer, biblioteker og arbejdspladser.

Centret åbner officielt i dag med en international forskerkonference, spiludvikler-konkurrence for studerende og besøg af regionale, nationale og globale samarbejdspartnere, skriver universitetet i en pressemeddelelse.

Det nye 'Center for Design, Læring og Innovation' samler et bredt felt af fagfolk inden for interaktionsdesign, uddannelsesvidenskab, medialogi, kunst, æstetik, psykologi, kommunikation, kultur, antropologi, datalogi og ingeniørvidenskab. 

»Det er mennesket og selve anvendelsen af teknologien, som er det centrale for os. Derfor har vi brug for pædagogisk, psykologisk og social viden om de grupper, vi designer teknologien for, og den viden kan vi få via det tværgående samarbejde,« forklarer lektor Eva Petersson, som er leder af det nye forskningscenter.

Et digitalt samarbejde med vikingemuseet i Ribe om en prototype, der kan formidle historisk viden til børn, er blandt de konkrete eksempler på ph.d.-forskningsprojekter med kobling af teknologi og læring.

Se også gymnasieelevernes virtuelle laboratorium på Videnskab.dk.

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.