Nyt studie: Undergrunden bugner af diamanter
Kilde:
04 november 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

Ny forskning tyder på, at diamanter er meget udbredte i de dybere jordlag, de er dog højst sandsynligt så små, at vi ikke skal måle dem i karat, men derimod i mikroner. Vi kan nemlig kun se dem gennem mikroskop. Det skriver UPI.com.

Ifølge det nye studie, er diamanter meget mere almindelige, end forskerne hidtil har troet.

Indtil nu har forskerne troet, at diamanter kun kunne opstå på to måder, nemlig:

• Gennem oxidering af methan
  • Gennem kemisk reduktion af kuldioxid

Disse to metoder kræver meget unikke geokemiske omstændigheder, og derfor har man anset diamanter som meget sjældne.

Men det nye studie viser nu, at meget mere almindelige omstændigheder kan skabe diamanter.

Gennem kemiske modeller har forskere vist, at diamanter kan forme sig, når vand langsomt bliver surt på dets vej gennem klippeformationer.

»Jo mere vi leder, dets mere finder vi diamanter i forskellige klippetyper nu. Jeg tror, alle vil være enige i, at der opdages diamantformationer i flere og flere miljøer,« siger Dimitri A. Sverjensky, der er geokemiker ved John Hopkins Universitet i USA, i en pressemeddelelse.

Den nye måde hvorpå diamanter kan dannes kræver dog stadig, ligesom de to traditionelle, et enormt tryk og ekstreme temperaturer på omkring 1.000 grader celsius. Disse tilstande sker kun naturligt dybt under Jordens overflade, og derfor tror Sverjensky heller ikke, at den nye opdagelse vender op og ned på diamant-markedet.

De diamanter, vi kan få fat i, er blevet skubbet op mod overfladen af den varme magma fra underjordiske vulkaner. Så selv om der er en hel masse diamanter langt under os, er det ikke sikkert, de kommer op til os lige foreløbig.

Studiet er netop udgivet i tidsskriftet Nature Communications.