Ny rapport: Bedre pædagogisk indsats gør børn gladere
10 december 2013

KORT NYT FRA DANMARK:

En målrettet pædagogisk indsats i daginstitutioner har en positiv effekt på børnenes sociale kompetencer og trivsel.

Det viser en rapport fra Aarhus Universitet om forskningsprojektet 'Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud’ (VIDA), som har undersøgt effekten af tidlig pædagogisk indsats i 129 dagtilbud, skriver Social-, Børne- og Integrationsministeriet i en pressemeddelelse.

Selvom projektet var målrettet udsatte børn, så viser undersøgelsen, at VIDA-indsatsen har løftet hele børnegruppen i alle de deltagende dagtilbud.

Særligt børn med anden etnisk baggrund end dansk har fået styrket deres sociale egenskaber, hvilket har gjort dem bedre til at knytte venskaber med andre børn, ifølge pressemeddelelsen.

Social-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen (SF) udtaler i pressemeddelelsen:

»Jeg synes, at det er meget positivt, at VIDA-projektet har styrket alle børns trivsel og sociale kompetencer. Det understreger vigtigheden af, at vi kontinuerligt skal udvikle og styrke den pædagogiske praksis i dagtilbud. Et kvalitetsløft hvor det pædagogiske personale arbejder vidensbaseret, målrettet og systematisk. VIDA er vigtig viden, vi skal tage med os, når vi fremover skal arbejde med at øge kvaliteten i vores dagtilbud.«

VIDA-projektet har strakt sig over tre år og Social-, Børne- og Integrationsministeriet har finansieret projektet med 8,1 mio. kr.

Læs også:

Forsker finder de mest udsatte anbragte børn

Folkeskolens svære inklusion

Børn fra trange kår styrer følelserne dårligere som voksne

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.

ks

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.