Ny metode redder DNA fra forurenede neandertaler-knogler
29 januar 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

Udvinding af meget gammelt DNA udføres normalt med en række særlige forholdsregler for at undgå, at det bliver blandet med forskernes eller omgivelsernes DNA. Det er dog alligevel et stort problem, at mange forhistoriske fossiler har ligget i museernes udstillinger i årtier og er blevet forurenet med nutidigt DNA, allerede før de kommer ind i DNA-laboratoriet, skriver forskning.se.

Med en ny metode, som er præsenteret i online udgiven af tidsskriftet PNAS denne uge, findes der nu en løsning på dette problem. Det skriver Uppsala Universitet i en pressemeddelelse.

En statistisk model for, hvordan nedbrydelse kan påvises i DNA-sekvenser har vist sig at være i stand til at isolere DNA fra ældgamle knogler, selv når det er i voldsomt forurenet af moderne DNA – ikke i laboratoriet, men på en computer.

»Der er mange ekstremt interessante DNA-sæt fra forhistoriske mennesker, som aldrig ser dagens lys pga. forurening,« udtaler ph.d. Pontus Skoglund, som var hovedforfatter på studiet og forsker i evolutionær genetik ved Uppsala Universitet, i pressemeddelelsen.