Neutrino-resultat kan skyldes fejl i kabel
Kilde:
23 februar 2012

Den italienske forskergruppe, OPERA, der i efteråret 2011 mente at have vist, at neutrinoer kan bevæge sig hurtigere end lyset, melder nu ud, at det opsigtsvækkende resultat måske kan skyldes en dårlig forbindelse mellem en GPS-enhed og en computer. Det skriver CERN i en pressemeddelelse.

OPERA-gruppens opdagelse har fra begyndelsen fået mange andre fysikere til at mistænke, at resultatet skyldtes en eller anden form for fejl, fordi resultatet var i strid med Einsteins relativitetsteori – at intet kan bevæge sig hurtigere end lysets hastighed. En teori, der er blevet bekræftet af mange eksperimenter i løbet af de seneste årtier.

Ifølge OPERA-gruppen kan deres resultat måske være opstået på grund af en dårlig forbindelse mellem et fiberoptisk kabel, der forbinder den GPS-modtager, som korrigerer timingen af neutrinoernes bevægelse, med et elektronisk kort i en computer.

OPERA-gruppen planlægger at lave nye forsøg i løbet af maj 2012 for at efterprøve hypotesen.