NASA: Vi bliver IKKE ramt af en asteroide næste måned
Kilde:
24 august 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

De sidste måneder har rygter om, at en stor asteroide vil ramme Jorden mellem d. 15.-28. september, floreret på internettet. Men bare rolig, nu melder NASA klart ud, at der ikke er noget at frygte.

»Der er ingen videnskabelig basis - ikke skyggen af beviser - på at en asteroide eller andre himmelske objekter vil ramme Jorden i det tidsrum,« siger Paul Chodas, der er leder ved NASA’s Near-Earth Object Office på Jet Propulsion Laboratory i Pasadena, Californien, til LiveScience.

Ifølge rygtet skulle asteroiden ramme Puerto Rico og skabe ødelæggelse ud over hele det amerikanske kontinent. Men Paul Chodas forsikrer, at det ikke vil komme til at ske.

»Hvis der var et objekt, som var stort nok til at lave den slags ødelæggelser, så ville vi have set det nu,« siger han til LiveScience.

Astronomerne ved Near-Earth Object kontoret og ved andre lignende institutioner rundt om i verden, bruger en bred vifte af teleskoper for at lede efter potentielle farlige asteroider og kometer, og de har ikke set noget, der ligner en seriøs trussel i Jorden nærmeste fremtid. Og det er faktisk en hel del år frem.

»Der er faktisk ingen kendte objekter, som har nogen chance for at ramme vores planet over det næste århundrede,« siger Paul Chodas til LiveScience.