Mystiske kvante-dråber opdaget af forskere
Kilde:
27 februar 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

Mød en ’dropleton’ – den er helt ny for forskerne, og den går også under betegnelsen ’kvante-dråbe’.

Det er et amerikansk-tysk forskerhold, som netop har beskrevet kvante-dråberne i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature.

Ifølge magasinet Wired skød forskerne med ultrahurtige laserpulser på et materiale med elektrisk ledningsevne – en halvleder – og under eksperimentet opdagede de en helt ny såkaldt kvasipartikel, der opførte sig som en dråbe.

»Først kløede vi os i hovedet. Men så fik vi den ide, at det vi så, var noget helt nyt, som vi kaldte en kvante-dråbe,« siger fysikeren Steven Cundiff fra University of Colorado til magasinet Wired.

Ifølge Wired var kvante-dråberne ikke forudsagt af nogen teorier, og de har egenskaber, som ikke minder om noget, der før er set.

Derfor overraskede det forskerne, da kvante-dråberne dukkede op ved ekstremt lave temperaturer under deres eksperimenter.

De nyskabte kvante-dråber består i virkeligheden af en kortlivet samling af elektroner og positive ladninger (også kendt som huller), skriver LiveScience. Ligesom andre kvasipartikler opfører kvante-dråberne sig som enkelte partikler.

Livescience  bemærker, at kvante-dråberne desuden opfører sig efter reglerne for kvantefysik - er en gren af fysikken, som beskæftiger sig med stoffers egenskaber på atomart niveau og mindre; altså hvad der foregår, når man zoomer ind på Jordens mindste bestanddele.

De nyfundne dråber kan ifølge Livescience bruges af forskerne til at undersøge, hvordan lys interagerer med stof – en proces, som følger kvantefysikkens regler.

Fordi kvantedråberne er så store – i forhold til andre partikler – kan de måske også hjælpe forskerne med at lokalisere grænsen mellem kvanteverdenen og den klassiske verden, skriver LiveScience.