Mystisk fortidsfolk havde sex med mennesker
Kilde:
21 oktober 2013

KORT NYT FRA UDLANDET:

Den mystiske menneskerart, denisovanerne, der er i familie med både neandertalerne og det moderne menneske blandede sig med os på deres vej gennem Australien og Ny Guinea. Det skriver Sci-News.com.

I 2010 fandt man knoglen fra en lillefinger i de russiske Altai-bjerge, der strækker sig ind i Mongoliet. Fingeren viste sig at tilhøre denisovanerne. En ny, men gammel, menneskeart. Alligevel kunne man ikke spore denne arts DNA på fastlandet i Asien. Til gengæld fandt man spor i indfødte befolkninger i Australien og Ny Guinea.

Et nyt australsk studie, netop udgivet i det anerkendte tidsskrift Science, vurderer forskerne, at denisovanerne er rejst over hav, og at mandlige denisovanere har fået børn med kvinder fra vores egen menneskeart, Homo sapiens.