Mørkt stof? Mystiske signaler fundet i galaksehobe
Kilde:
25 juni 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

Astronomer har brugt højenergi-observatorier og fundet signaler, der måske kan være et tegn på en vigtig ingrediens i vores univers: Mørkt stof.

Det skriver den europæiske rumfartsorganisation ESA i en pressemeddelelse.

Astronomerne tror, at en stor del af universet består af mørkt stof, men ingen ved, hvad mørkt stof er – det er aldrig blevet set eller målt direkte.

Nu har forskere fra ESA og NASA måske fundet en hint ved at studere galaksehobe.

Galaksehobe indeholder hundredvis af galakser, men også en enorm mængde af varm gas, som fylder rummet mellem dem, skriver ESA.

Gassen og andre elementer udsender ifølge ESA røntgenstråler med ’linjer’ ved bestemte bølgelængder.

Forskerne har nu studeret disse karakteristiske linjer i 73 galaksehobe, og under deres analyser snublede astronomerne over »en spændende svag linje ved en bølgelængde, hvor ingen havde været set før,« skriver ESA.

»Hvis dette mærkelige signal var forårsaget af et kendt element, som er til stede i gassen, burde det have efterladt andre signaler i røntgenlyset på velkendte bølgelængder, men ingen af disse blev registreret,« siger forskeren Esra Bulbul fra Harvard-Smithsonian center for Astrophysics i pressemeddelelsen fra ESA.

Forskerne mener måske, at det mystiske signal kan stamme fra en partikel kendt som en ’steril neutrino’. Ifølge ESA er sterile neutrinoer kun forudsagt teoretisk set, og nogle mener, at disse partikler kan være en mulig kandidat til at være det mystiske mørke stof.