Mindre slag til hovedet kan få immunsystemet til at skade hjernen
Kilde:
07 marts 2013

Amerikanske fodboldspillere og boksere har længe haft en større risiko for at udvikle hjernesygdomme. Et nyt studie udført af forskere fra University of Rochester Medical Center kommer nu med en forklaring på, hvad det kan skyldes. Det skriver LiveScience i dag.

Forskerne fortæller, at efter et mindre slag til hovedet, altså et der ikke slår dig ud, kan immunsystemet, og ikke selve slaget, være skyld i ødelæggelsen af hjerneceller.

Forskernes hypotese er, at efter slagt lukkes der op for nogle blodbaner mellem hjernen og kroppen, som normalt er lukkede. Når de er åbne kan et bestemt protein i hjernen, kaldet S100B, lække ud i kroppens blodbaner. Fordi kroppen ikke er vant til dette protein, danner den derfor antistoffer, der skal bekæmpe proteinet. Disse antistoffer kan så igen slippe ind i hjernens blodbaner og gøre skade.

I studiet af 67 amerikanske fodboldspillere viste det sig også, at mængden af S100B i var øget i blodbanerne i timerne efter en kamp. Men kun hos de spillere, der havde oplevet slag i hovedet. Det samme gjaldt antistofferne mod S100B.

Dem, der havde flest af antistofferne i blodet, det var også dem, der scorede lavest i efterfølgende tests af balance og kognitive evner.