Mangel på søvn fører til sportsskader
Kilde: 
22 oktober 2012

En god nats søvn hænger sammen med en nedsat risiko for sportsskader.

Sover du mere end otte timer hver nat, er du 68 procent mindre tilbøjelig til at få en sportsskade i forhold til sportsudøvere, der jævnligt sover mindre.

Det er i hvert fald konklusionen på et amerikansk studie blandt high school studerende, skriver ScienceDaily.com.

I undersøgelsen har forskere spurgte studerende fra Harvard-Westlake School i Studio City, Californien, om til at besvare spørgsmål om antallet af sportsgrene, de dyrkede, og den tid, de brugte på sport, samt hvor meget søvn de fik i gennemsnit hver nat.

70 procent af de studerende atleter (54 mænd og 58 kvinder; gennemsnitsalder 15) gennemførte undersøgelsen. Forskerne gennemgik derefter disse elevers skoleoptegnelser vedrørende atletiske skader.

En god nats søvn var signifikant associeret med en nedsat risiko for skade i henhold til undersøgelsens resultater. Hertil kommer, jo højere klassetrin, jo større er sandsynligheden for skade - 2,3 gange større for hver klassetrin i skolen. Den øgede risiko for skader ved højere klassetrin, tror forskerne bag studiet hænger sammen med at børnene i de ældste klasser er større, hurtigere og stærkere.

»Mens andre undersøgelser har vist, at mangel på søvn kan påvirke kognitive færdigheder og finmotorik, har ingen virkelig kigget på dette emne i form af den unge atletiske befolkning,« sagde undersøgelse forfatter Matthew Milewski, MD.

»Da vi startede denne undersøgelse, troede vi mængden af ​​sport, og øget specialisering i sport ville være meget mere vigtigt for skadesrisiko. I stedet har vi fundet, at de to vigtigste faktorer var en god nats søvn og klassetrin,« udtaler Matthew Milewski, MD

Læs også på Videnskab.dk

Søvnapnø kan give diabetikere lyst til slik og kager

Søvnløs - og på stoffer

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.