Mammutten uddøde, da temperaturerne begyndte at stige
Kilde:
24 juli 2015

KORT NYT FRA UDLANDET

Mammutten har i lang tid været genstand for forskernes opmærksomhed verden over, og et utal af teorier har søgt at kaste lys over, hvorfor det enorme dyr fra den seneste istid uddøde fra vores planet.

For nylig kunne vi her på Videnskab.dk fortælle, at ny forskning viser, at mammutten udslettede sig selv gennem indavl.

Det er en teori, der nu bliver sat et velbegrundet spørgsmålstegn ved. Omfattende analyser af DNA fra istidens største arter sammenlignet med udsving i fortidens klimaændringer viser nemlig, at stigende temperaturer på Jorden var skyld i, at mammutten, og andre store arter med en vægt på over 45 kilo, blev udslettet fra Jordens overflade. Det skriver livescience.com.

»Vi har placeret klima- og DNA-data på den samme tidshorisont, således at vi præcist har kunnet sammenligne daterede fossiler med klimaet. Det viser en stærk sammenhæng mellem opvarmning og megafaunal udryddelse,« siger studiets hovedforfatter Alan Cooper, der til dagligt forsker ved the University of Adelaide i Australien, til livescience.com.

Cooper har sammen med sit hold af forskere fundet frem til, at bratte perioder med temperaturstigning på mellem 4-16 grader, kaldet interstadials, har skabt store indhug i bestanddelen af de store dyrearter.

Ifølge forskerne kan resultaterne være et forvarsel om konsekvenserne af vores nutidige globale opvarmning.

»På mange måder er stigningen i niveauet af atmosfærisk kuldioxid og den deraf følgende opvarmning effekter, som vi kan forvente har en lignende ændringshastighed, som udbruddene af de tidlige interstadials. Det varsler om endnu en udryddelsesfase af store pattedyr,« siger han til livescience.com.

Det nye studie er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.