Madlavning og zumba øger børns sundhed og trivsel
Kilde: 
16 november 2011

Forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, har med projektet projektet 'Go-Active' udviklet og tilrettelagt et sundhedspædagogisk kompetenceudviklingsforløb for lærere, pædagoger og klubfolk, og de er nu klar med en række anbefalinger til folk, der arbejder professionelt med børns mentale og fysiske sundhed. Det skriver au.dk.

Børnegruppen fra de deltagende skoleklasser er meget blandet, og en del af børnene karakteriseres som udsatte, inaktive eller overvægtige. Mange af dem er ikke vant til på eget initiativ at involvere sig i fysiske aktiviteter, og de benytter sig sjældent af de gængse fritidstilbud. Hos disse børn har forskerne observeret en rivende udvikling i løbet af projektforløbet:

»Var de blot blevet tilbudt færdigstøbte aktiviteter, der var tilrettelagt uden deres aktive involvering, var der næppe skabt samme grundlag for forandringer i deres aktivitetsmønster. Men med Go-Active involveres og opmuntres de til at udvikle nye færdigheder og kompetencer, som får betydning for, om de i fremtiden bliver mere fysisk aktive,« siger Venka Simovska, professor mso i sundhedspædagogik ved, Aarhus Universitet.

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.