Kvantefysik forklarer størrelsen på fugleflokke
Kilde:
12 juni 2015

KORT NYT FRA DANSKE MEDIER:

Fugle formår at flyve i imponerende store flokke uden at støde ind i hinanden. Ind i mellem  ser man de store flokke dele sig op i mindre flokke, men hvad bestemmer egentlig størrelsen på en fugleflok?

Svaret skal findes i matematikken og nærmere bestemt kvantefysikken ifølge et nyt italiensk studie, som netop er udgivet i tidsskriftet Nature Physics. Det skriver Ing.dk.

Tidligere teorier har bygget på, at fugle forsøger at opretholde en bestemt afstand til hinanden, og når en fugl så drejer, vil naboerne opfatte en ændring i tætheden og dreje med.

Men ifølge en ny teori kan fuglenes bevægelser bedre forklares med en model fra kvantefysikken. I modellen beskrives fuglenes bevægelser på en måde, som svarer til den modstand en kvantemekanisk partikel har til at ændre sin spintilstand.

Den nye model relaterer sig både til, at fuglene har bestemte tætheder, som de opretholder i en flok, men flokkens størrelse afhænger også af, hvor hurtigt den kan dreje, og her er der en øvre grænse. En stor fugleflok kan derfor holde sig intakt, så længe, den ikke forsøger at foretage en hurtig drejning, som tvinger den til at dele sig op.

Det mest overraskende resultat i studiet er dog, at der findes intervaller for fugleflokke i mellemstørrelse, som hverken kan opretholde tæthed eller spin, og derfor ikke kan holde sammen på sig selv. Derfor er fugleflokke enten store eller små ifølge forfatteren bag studiet.