Kan ny forskning gøre det af med hudkræft?
Kilde:
25 september 2014

KORT NYT FRA UNIVERSITETER

To danske forskere ved Københavns Universitet (KU) har nu identificeret, hvordan syge celler bærer sig ad med at snyde kroppens immunforsvar.

Disse fund kan være banebrydende for fremadrettet forskning inden for blandt andet hudkræft. Det skriver KU.dk.

»Vores undersøgelse af syge cellers manipulation af immunforsvaret kan bane vejen for bedre kræft- og virus-behandling,« siger videnskabelig assistent Maiken Mellergaard til KU.

Hun og den ph.d. studerende kollega Franziska Uhlenbrock er førsteforfattere på hver deres nyligt publicerede studie.

De har efterforsket, hvordan heholdsvis herpes- og kræftinficerede celler leger gemmeleg med vores immunforsvar.

Find de to artikler her:

The Journal of Biological Chemistry

Journal of Immunology

Kroppens immunforsvar identificerer normalt syge celler på bestemte proteiner, som disse celler udskiller. Enkelte syge celler kan imidlertid narre signalvejene, så immunforsvaret ikke har mulighed for at genkende de udskilte proteiner.

Og det er netop disse proteiner, som de to forskere har dykket ned i.