Kæmpeisbjerge bremser den globale opvarmning
Kilde:
12 januar 2016

KORT NYT FRA UDLANDET:

Klimatologerne følger i dag med en vis bekymring med, når de store stykker af is brækker af gletsjerne og bliver til isbjerge i det Sydlige Ishav.

Men de gigantiske isbjerge er igennem biologiske og kemiske processer overraskende effektive til at binde CO2 fra atmosfæren - faktisk indeholder de op imod 20 procent af den totale mængde kulstof i det Sydlige Ishav. Det skriver ScienceDaily.com.

»Hvis afbrækningen af kæmpeisbjerge stiger som forventet i dette århundrede, kan denne negative feedback på kulstofcyklussen blive vigtigere, end vi tidligere har troet,« fortæller professor Grant Bigg fra University of Sheffield til ScienceDaily.com.

Han har ledet det nye studie, der er publiceret i tidsskriftet Nature Geoscience.

Forskerne har analyseret 175 sattelitbilleder af havets farve, hvilket indikerer mængden af fotosyntetiske alger ved havoverfladen.

Billederne, der er taget mellem 2003 og 2013, viste, at isbjergene hjalp de fotosyntetiske alger med at øge deres produktion - og dermed deres optag af CO2 - i en radius af hundrevis af kilometer ud fra kæmpeisbjergene.