Jordskælv afslører årstallet for Jesu korsfæstelse
Kilde:
29 maj 2012

Jesus blev sandsynligvis korsfæstet fredag den 3. april, år 33 e.v.t. Det viser en ny undersøgelse, der er beskrevet i tidsskriftet International Geologi Review, skriver livescience.com

Undersøgelsen er baseret på, at Matthæusevangeliet, kapitel 27 i Det nye Testamente, nævner, at et jordskælv faldt sammen med korsfæstelsen (Langfredag).

I undersøgelsen har forskerne derfor fokuseret på, hvor der har været aktivitet fra jordskælv omkring Det Døde Hav – saltsøen, der ligger på grænsen mellem Jordan, Israel og den palæstinensiske Vestbred.

Det er geologen Jefferson Williams fra det tyske Research Center for Geosciences, som sammen med sine kolleger har undersøgt stranden i Ein Gedi Spa, der støder op til Det Døde Hav.

De fandt, at aflejringer i sedimentet afslørede, at mindst to store jordskælv havde ramt i området: et omfattende jordskælv i 31 f.v.t. og et jordskælv, der fandt sted mellem år 26 og 36 e.v.t.

Det sidste skælv skete i løbet af de år, hvor Pontius Pilatus var statsholder i Judæa. Den indsigt har fået forskerne til at mene, at de kan fastsætte årstallet for korsfæstelsen, da et andet studie, der er publiceret i tidskriftet Nature, bl.a. har vist, at:

• Alle fire evangelier er enige om, at korsfæstelsen skete, da Pontius Pilatus var statsholder i Judæa mellem år 26 og 36 e.v.t.
  • Alle fire evangelier siger, at korsfæstelsen fandt sted på en fredag
  • Alle fire evangelier er enige om, at Jesus døde et par timer, før den jødiske sabbat begyndte

Ved at sammenholde alle oplysninger om den jødiske kalender med astronomiske beregninger mener forskerne dermed, at Jesu korsfæstelse sandsynligvis må være sket fredag den 3. april, år 33 e.v.t.