Jorden bliver grønnere som følge af global opvarmning
Kilde:
29 april 2016

KORT NYT FRA UDLANDET

Mellem en fjerdedel og halvdelen af Jordens bevoksede areal er blevet betydeligt grønnere og mere tilvokset i løbet af de seneste 35 år. Det skyldes især den stigende udledning af kuldioxid i atmosfæren, skriver NASA i en pressemeddelelse

Det stigende niveau af kuldioxid har i perioden fra 1982 til 2009 givet næring til at grønne et område, som er omkring dobbelt så stort som USAs areal, viser det nye studie.

Det er publiceret i tidsskriftet Nature Climate Change.

Men selvom frodige skove og grønne marker umiddelbart lyder som en positiv udvikling kan ændringen i Jordens landskaber have langsigtede, uforudsete konsekvenserne, påpeger forskerne bag studiet.

Den markante grønne udvikling »har evnen til fundamentalt at ændre vand og kulstofs kredsløb i klimasystemet,« siger Zaichun Zue, som forsker ved Peking University i Beijing og er ledende forfatter på studiet, i pressemeddelelsen

Det er ikke åbenlyst, at Jordens grønnere udvikling udelukkende kan forklares af de tårnhøje kuldioxidniveauer i atmosfæren. Regn, solskin, nitrogen i jorden og ændringer i brugen af landskaberne kan også påvirke, hvordan plantevæksten er på Jorden.

70 procent af den grønnere Jord kan dog forklares med de høje niveauer af kuldioxid i atmosfæren, viser forskernes beregninger i det nye studie.

Selvom den stigende udledning af kuldioxid er godt for de mange nye grønne områder, er kuldioxiden også 'skurken' bag klimaforandringerne og den globale opvarmning. Kuldioxid-niveauet har været stigende siden industrialiseringen, især som følge af forbruget af olie, gas, kul og træ.

Kuldioxid-niveauet stiger fortsat og er i dag på det højeste niveau set i 500.000 år. Konsekvenserne er opvarmning af Jordens temperaturer, stigende havniveauer, smeltende gletsjere og isbjerge samt alvorlige vejrfænomener, skriver NASA i pressemeddelelsen.

Videoen viser forskernes satellitbilleder af den grønnere Jord, og hvilke konsekvenser det kan få. Video: NASA Goddard