Hvad kom før Big Bang?
Kilde:
18 november 2011

Den 36-årige kosmologi-forsker Martin Snoager Sloth har netop modtaget 10 millioner kroner fra Lundbeckfonden, så han kan starte sin egen forskningsgruppe på Syddansk Universitet.

Martin S. Sloth og hans kommende forskerstab vil med data fra den europæiske Planck-satellit prøve at besvare de store, universelle spørgsmål. Hvad kom før Big Bang? Hvad er kilden til universets fødsel?

Det er præcise målinger af den kosmiske mikrobølge-baggrundsstråling, der kan være nøglen til at komme tættere på et svar. Martin S. Sloth kommer til Syddansk Universitet efter et forskningsophold ved CERN og universitetet i Geneve. Læs mere Lundbeckfonden er en erhvervsdrivende fond med betydelige aktieposter i de to børsnoterede selskabet H. Lundbeck A/S og ALK-Abelló A/S samt i Falck A/S. Afkastet af fondens formue anvendes bl.a. til støtte af forskning overvejende indenfor sundhedsvidenskab, men også til biologisk orienteret naturvidenskabelige forskning samt fysik og kemi. Fonden uddeler årligt ca. 400 millioner kroner.