Halvdelen af Jordens vand er ældre end Solen
Kilde:
29 september 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

En ny undersøgelse viser, at op mod halvdelen af vandet på Jorden kan være ældre end Solen, skriver Science News.

Det er en god nyhed for folk, som drømmer om at finde liv i rummet, for ifølge Science News betyder det, at vand kan være mere udbredt i planetsystemet end hidtil antaget.

En forskergruppe har konkluderet, at 30-50 procent af Jordens vand blev skabt i en stor sky af støv og gas, som blev ophav til vores solsystem – og som altså fandtes før Solens fødsel for 4,6 milliarder år siden.

Forskerne har rekonstrueret skyen af støv og gas, som skabte Solsystemet, og de konkluderer på baggrund af rekonstruktionen, at Jorden må have arvet en stor del af sit vand fra denne gassky – og at denne form for interstellart vand også må være inkluderet i dannelsen af andre stjernesystemer og måske endda jordlignende planeter, skriver Science News.

Den nye undersøgelse er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.