Grisen knaldede udenom, inden den blev helt tam
Kilde:
25 september 2015

KORT NYT FRA UDLANDET

Mennesket har avlet og domesticeret dyr i umindelige tider. Heriblandt grisen. Et nyt studie viser dog, at grisen ikke har været helt nem at tæmme – den har i flere omgange parret sig med vildsvin. Det skriver Sciencemag.org.

Forskere fra Holland og Storbritannien har undersøgt genomerne fra 600 grise og vildsvin, som viste, at den moderne europæiske gris' DNA indeholder spor fra forskellige typer af vildsvin, som ifølge forskerne peger på, at det ikke har været helt nemt at få grisen domesticeret. En del af deres genetiske materiale kan i dag ikke matches med kendte vildsvin, men må derfor stamme fra en uddød gruppe af vildsvin.

Desuden kunne forskerne se, at den europæiske gris også har lidt asiatisk blod i sig, som formentlig kommer fra kinesiske grise, der blev importeret tilbage i 1880’erne.

Resultaterne er med til at fortælle en historie om, hvordan grisens gener er vandret mellem øst og vest og samtidig er blevet blandet med vilde gener.

»Vi er nødt til fuldstændig at gentænke domesticeringsprocesserne, og der kan genteknologien virkelig give os nogle spændende værktøjer, som vi kan bruge i den proces,« siger Fiona Marshall, der er antropolog ved Washington University i St. Louis, Missouri og ikke deltog i studiet, til Sciencemag.org.

Forskernes resultater ligger frit tilgængelige hos det videnskabelige tidsskrift Nature.