Genterapi fikser ødelagte synsceller i blinde mus
Kilde:
17 august 2015

Forskere fra England har i et forsøg med blinde mus formået at give dem noget af synet tilbage med et gen, der kan opfange lys. Det skriver New Scientist.

Succesen med musene viste sig ved, at de behandlede mus nu løb væk, når en video med en ugle blev afspillet. De ubehandlede mus ænsede ikke truslen overhovedet.

Genet, som forskerne har anvendt, hedder rhodopsin eller synspurpur. Det findes i de lysfølsomme celler i øjets nethinde og blev her brugt til at genopbygge de ødelagte lysreceptorer i øjnene. På den måde kunne øjet på ny opfange lys og skabe billeder.

»Vores mus kunne respondere i almindeligt lys svarende til at kigge på en computerskærm under almindelige lysforhold på et kontor,« fortæller Rob Lucas, der har ledt studiet og været med til at udvikle og teste metoden på University of Manchester i England, til New Scientist.

Indtil videre har man kun anvendt genterapi til behandlingen af sjældne øjensygdomme, hvor blindhed eksempelvis skyldes en genfejl. Denne metode kan ifølge forskerne muligvis bruges til at behandle ødelagte synsceller.

»Dette er det mest effektive eksempel hidtil på brugen af genterapi til at behandle avancerede øjensygdomme,« siger Robin Ali, der arbejder og forsker i genterapi mod øjensygdomme på University College London, til New Scientist.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Current Biology.