Gen påvirker, om du er venstre- eller højrehåndet
Kilde:
16 september 2013

KORT NYT FRA UDLANDET:

Forskere fra Oxford University har identificeret et gen, der har stor indflydelse på, om vi er højre- eller venstrehåndede. Det skriver New Scientist.

Forskerne foretog en gen-undersøgelse af 3.394 personer, som deltog i et forsøg, hvor de skulle flytte bevægelige pinde på et bræt.

Forskellen, på den tid det tog at løse opgaven med den ene hånd versus den anden hånd, afspejlede hvor stærkt venstre- eller højrehåndede forsøgsdeltagerne var. Det viste sig, at en variant af genet kaldt PCSK6 var tæt forbundet med håndpræferencen.

Tidligere har man fundet ud af, at dette gen spiller en stor rolle for, hvordan organerne i vores krop bliver placeret.

Forskerne understreger dog, at der er mange gener indblandet i f.eks. hvor i kroppen hjertet sidder og det samme gælder for, om vi er højre- eller venstrehåndede.

Studiet er udkommet i det videnskabelige tidsskrift PLOS Genetics.

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer