Frie radikaler gør vores muskler stærkere
Kilde:
23 december 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

Når vi løber og belaster vores muskler frigiver de frie iltradikaler.  Når de løsner sig søger de nye steder de kan tilhøre, og derfor kan de ødelægge proteiner, fedt og celler i vores krop.

Derfor kunne man tro, de var bedst ikke at belaste musklen. Men de udskældte frie iltradikaler hjælper faktiske vores muskler. Det skriver Forskning.no.

»Det nye syn på frie radikaler er, at de er en del af et system, som tilpasser cellerne til nye belastninger,« siger Kristoffer Toldnes Cumming, der forsker på Norges Idrætshøjskole, og som netop har skrevet doktorafhandling om, hvad der sker i muskelceller under belastning, til Forskning.no.

Han forklarer, at de frie iltradikaler blandt andet fører til dannelse af nye mitokondrier. Mitokondrierne er selve kraftværket, som giver cellerne energi.

DNA-affald nøglen til udvikling af muskler