Forskere: Vi har nedsat lysets hastighed i frit rum
Kilde:
23 januar 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

Lyset er ret fantastisk, for intet rejser hurtigere end lyset, og dets hastighed er i lang tid blevet regnet som uforanderligt, indtil danskeren Lene Hau i 1999, som den første, bremsede lyset.

Nu er det også lykkedes britiske forskere at sænke lysets lynhurtige partikler vedvarende ved hjælp af en særlig software-kontrolleret maske, ifølge bbc.com.

Lysets hastighed bliver normalt bremset, hvis det for eksempel skal passere vand. Men når lyset kommer ud i det frie rum igen, genoptager det sin normale hastighed. Det faktum har de britiske forskere ændret på.

Forskerne sendte fotoner, det vil sige lyspartikler, igennem den specielle maske, som ændrede fotonernes form. Den nye form sænkede partiklernes fart, så de ikke længere bevægede sig med lysets hastighed. Og fotonerne holdte også efterfølgende den nedsatte hastighed, da fotonerne blev sendt ud i det frie rum.

»Masken skabte et mønster i lyststrålen, og vi har vist, at det lysstrålens mønster, som bremser lyset, « siger en af forskerne bag studiet Daniele Faccio fra Heriot-Watt University.

Studiet er udgivet i tidsskriftet Science Express, hvor forskerne har fremlagt den videnskabelige dokumentation for resultatet.