Forskere undersøger potentielt farligt cirkelformet DNA
09 juni 2015

KORT NYT FRA DANSKE UNIVERSITETER:

En forskergruppe fra Biologisk Institut ved Københavns Universitet undersøger i øjeblikket det, der kaldes cirkelformet DNA. Denne form for DNA kan forårsage kræft, og forskerne gætter på, at det også kan give ophav til arvelige sygdomme som autisme, epilepsi og skizofreni.

Den nye forskning viser, at arvemateriale kan indeholde mere end hundrede gange flere cirkulære DNA sekvenser end hidtil antaget. Det skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

»Vi tænker, at det ikke er tilfældigt, at cirkelformet DNA er repræsenteret over hundrede gange oftere, end vi tidligere har troet. Vi er lige nu i gang med at kortlægge cirkulære DNA mutationer fra mennesker og fugle. Det vil fortælle os, hvor almindelige cirkulære DNA mutationer er i andre arter, og vi håber senere at få mulighed for at få indblik i de mekanismer, der fører til dannelsen af cirkulært DNA,« siger Birgitte Regenberg fra Biologisk Institut ved Københavns Universitet i pressemedelelsen.

Forskerne mener, at cirkelformet DNA kan have afgørende indflydelse på evolution af nye arter. Derfor ser forskerne lige nu på, om cirkulært DNA var med til at føre evolutionen af fugle fra dinosaurerne for over 100 millioner år siden. Det sker sammen med fugleevolutionsforskeren Tom Gilbert fra Statens Naturhistoriske Museum.

Studiet er publiceret i det anderkendte tidsskrift PNAS.