Forskere sporer radiobølger til at stamme fra fjern galakse
Kilde:
25 februar 2016

KORT NYT FRA UDLANDET:

For første gang nogensinde er det lykkedes forskere at opspore kilden fra nogle såkaldte 'Fast Radio Bursts' - en forbigående eksplosion af radiobølger, der kun varer et par milisekunder.

I dette tilfælde kom radioeksplosionen fra en galakse seks millioner lysår væk. Det skriver bbc.com

Den store eksklosion er kun den 17. af sin slags, der nogensinde er registreret, og den stammer formentligt fra to kolliderede neutronstjerner.

Et internationalt forskerteam har lavet hurtigt detektivarbejde med adskillige teleskoper for at følge sporet af det særlige radiobølgesignal, og i sidste ende er det lykkedes dem at fange et billede af hjem-galaksen i et synligt lys.

»Fast Radio Bursts er et interessant fænomen, og i starten var man i tvivl, om de overhovedet eksisterede. Man skal altid tage den slags nye opdagelser med forbehold, men hvis forskernes opdagelse er rigtig, så er det interessant. Det er altid interessant for astronomien, når man finder et håndtag, hvor man kan gå videre,« siger Johan Peter Uldall Fynbo, som er professor ved Niels Bohr Instituttet, om den nye opdagelse.

Forskerne bag den nye opdagelse håber at de, ved at finde flere Fast Radio Bursts og måle deres afstand til kilden, kan blive klogere på Universets udvikling.

Den nye opdagelse gør det nemlig muligt for dem at udregne, hvor langt væk den registerede Fast Radio Bursts var baseret på dens rødskift - det vil sige lysets udstrækning som følge af Universitets udvidelse.

Det viser sig, at de korte bølgelængder nåede hurtigere frem end de lange.

»Det skyldes, at signalerne bryder ind i partikler og støv herimellem, som skaber en lille forsinkelse. Og på seks millioner lysår ophober den her forsinkelse sig,« siger Evan Keane, som er astrofysiker ved Jodrell Bank Centre for Astrophysics og ledende forsker bag studiet til bbc.com.

Ud fra længden af forsinkelsen kan forskerne altså udregne hvor mange partikler længebølgen har baseret, og dermed beregne massefylden på den mellemliggende svøb af kosmos.

Med andre ord: veje universet.

Det nye studie er publiceret i tidsskriftet Nature