Forskere fastsætter alderen på Jordens indre kerne
12 oktober 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

Jordens allerdybeste indre består af en fast jernkugle, der er omsluttet af en flydende ydre kerne.

Den indre kerne er en relativt ung del af planeten, men det har været heftigt debatteret, præcis hvor gammel den faste jernkugle er.

Nu leverer forskere ny data, der indikerer, at Jordens indre kerne blev dannet for 1-1,5 milliarder år siden. På det tidspunkt 'frøs' den fra den ydre, flydende kerne. Det skriver University of Liverpool, hvor forskerne kommer fra.

Forskerne er kommet frem til estimatet ved at analysere magnetisk data fra gamle magmatiske bjergarter, der afslører, at der var en skarp stigning i styrken af Jordens magnetfelt for 1-1,5 milliarder år siden.

Stigningen ses som indikation på, at der på det tidspunkt for første gang blev dannet fast jern i Jordens midte, hvorved den indre kerne begyndte at 'fryse' sig ud fra den ydre kerne.

Forskernes studie er publiceret i det anerkendte tidsskrift Nature.