Forskere: Bi-pollen kan være svaret på bedre batterier
Kilde:
17 februar 2016

KORT NYT FRA UDLANDET

Jagten på bedre batterier med en højere ydeevne og længere levetid fører hele tiden nye påfund og opdagelser med sig.

Nu har forskere fra Purdue University i West Lafayette, Indiana, USA, fundet ud af, at pollen samlet af helt almindelige honningbier og pollen fra dunhammere kan bruges som en mere effektiv måde at opbevare energi på. Det skriver Livescience.com.

Et almindeligt lithium-ion-batteri, som findes i mobiltelefoner og bærbare computere, består af tre dele. En negativt ladet anode, som består af kulstof, oftest grafit, en positivt ladet katode af lithiumkoboltoxid og en elektrolyt. Elektrolytten består af lithium-salte, som løber gennem anoden og katoden for at skabe den elektriske spænding.

Forskerne har forsøgt at forbedre det almindelige lithium-ion-batteri ved at udskifte den negativt ladede anode. I det nye studie forarbejdede forskerne biernes pollen og pollen fra dunhammerne til kulstof ved at opvarme det til 1.200 grader.

I forsøg udskiftede forskerne grafit-anoden med en bi-pollenanode og en anode med pollen fra dunhammere. Ifølge Livescience.com kunne anoden med kulstof fra dunhammere opbevare mere energi end anoden af bi-pollen. Det kan ifølge forskerne skyldes, at biernes pollen kommer fra forskellige blomster.

Forskerne vil ifølge Livescience.com undersøge mulighederne for en bedre katode.

»Dette er bare begyndelsen på bedre batterier,« siger Vilas Pol, der er hovedforfatter og lektor ved School of Chemical Engineering og School of Materials Engineering på Purdur University, til Livescience.com.

Forskernes resultater er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Scientific Reports.