Forsker: Sexismen i den akademiske verden er en afsluttet æra
Kilde:
16 april 2015

KORT NYT FRA UDLANDET

I mange år har opfattelsen været, at kvinder har været dårligere stillet end mænd, når de søgte akademiske stillinger i det videnskabelige felt. Nu viser et stort amerikansk studie med titlen 'National Hiring Experiments Reveal 2:1 Faculty Preference For Women on STEM Tenure Track', at det alligevel ikke er tilfældet - i nogle tilfælde er det kvinderne, der er bedre stillet end mænd. Det skriver Phys.org.

Forskerne bag studiet undersøgte 873 fakulteter i alle 50 stater i USA. Forsøget var delt op i fem eksperimenter:

• I de første tre eksperimenter blev fakulteterne præsenteret for resuméer af hypotetiske mænd og kvinder, som søgte en lektorstilling som biolog, økonom, psykolog eller ingeniør.
  • I det fjerde eksperiment blev fakulteterne præsenteret for et fuldt CV i stedet for et resumé.
  • I det sidste og femte eksperiment blev fakulteterne bedt om at evaluere én kandidat uden sammenligning med en anden kandidat fra det modsatte køn.

Udover de faglige kvalifikationer blev kandidaternes livsstil også evalueret, herunder blandt andet civilstatus og deres forældres status.

Resultaterne fra studiets forskellige eksperimenter viste, at den eneste forskelsbehandling i ansættelsen af kandidaterne, som forskerne stødte på, var til fordel for kvinder - ikke mænd. For eksempel viste studiet, at fakulteterne foretrak skilte kvinder frem for gifte mænd.

»Indsatsen for at bekæmpe den tidligere udbredte sexisme i ansættelsen af kvinder i den akademiske verden har vist sig at være en succes. Vores data tyder på, at det er en lovende tid for en kvinde at starte sin videnskabelige akademiske karriere. Studiet viser, at kvinder ikke er dårligt stillet, når de søger videnskabelige stillinger, men at problemet nok nærmere ligger i, at alt for få kvinder søger stillingerne,« siger professor Wendy M. Williams fra Cornell's College of Human Ecology til Phys.org.

Studiet er publiceret i Proceedings of the National Academy of Sciences.