Folk fra koldt klima bliver nemmere fede
Kilde:
17 februar 2014

KORT NYT FRA UDLANDET

Hvis du synes, det er svært at komme af med de sidste fem kilo, så skyldes det muligvis, at vi bor på de nordlige breddegrader.

To forskere fra Amerika har fundet ud af, at folk fra kolde egne lettere får ekstra kilo på sidebenene. Det skriver Forskning.no.

De to forskere fra University of Arizona og University of California Berkeley ville finde ud af, om mavebakterier hos folk fra koldere himmelstrøg var bedre indrettet til at lagre fedt.

De indsamlede data fra 1000 mennesker fordelt på 13 forskellige lande, heriblandt Danmark. Forskerne har ikke set på, hvor tykke folk var, men på bakterieforholdet i maven.

De fandt ud af, at et lavt antal af bakterien Bacteroidetes og et højt antal af bakterien Firmicutes sammen kunne sættes i forbindelse med fedme.

Ifølge Forskning.no var kombination af de to mavebakterier højere blandt folk, der bor i et koldt klima.

Som eksempel viser undersøgelsen, at vi danskere i højere grad har denne kombination af bakterier i maven, end folk fra Venezuela.

Men ifølge forsker og læge Jørgen Valeur fra Lovisenberg diakonale sygehus i Oslo, er der grund til at se lidt skeptisk på resultaterne.

»Vi ved foreløbigt lidt om, hvad dette betyder. Det er uklart om tarmfloraændringen er en årsag til eller en konsekvens af fedme, eller om begge dele er resultat af en tredje faktor, for eksempel kost,« siger Jørgen Valeur til Forskning.no.

Resultaterne er publiceret i tidsskirftet Biology Letters.