Fluor i din tandpasta kommer fra døende stjerner
Kilde:
06 august 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

Det har længe været en gåde, hvor fluoren i vores tandpasta oprindeligt kommer fra. Blev grundstoffet dannet i supernova-eksplosioner? Opstod det under ekstreme solvinde på massive stjerner?

Nej, siger en Nils Ryde, der er lektor i astronomi ved Lunds universitet, ifølge forskning.no. Han har fundet en sandsynlig forklaring: Vores fluor blev dannet inde i såkaldte ’røde kæmpe’. Det er stjerner, der ligner vores sol, men som er kommet til slutningen af deres livscyklus. Resterne af de røde kæmper udgjorde senere bygestenene for Jorden og resten af solsystemet.

»Den fluor, som vi har i tandpasta, stammer altså fra solens døde forfædre, siger Nils Ryde ifølge forskning.no.

Han gjorde opdagelsen ved at måle på det infrarøde lys fra røde kæmper ude i verdensrummet. En analyse af lyset afslørede, at de døende sole producerede fluor.