Få bedre kondition med intervalgang
Kilde: 
28 september 2012

Tre minutter langsom og tre minutter hurtig gang. Sådan forbedrer man som fodgænger bedst sin kondition - og sådan får type 2-diabetikere bedst deres blodsukker ned.

Det viser resultater fra et nyt forskningsprojekt fra Rigshospitalets Center for Inflammation og Metabolisme. Ifølge dagensmedicin.dk viser resultaterne, at intervalgang - i modsætning til almindelig gang - får det farlige fedt væk, konditionen op og blodsukkeret ned hos personer med type 2-diabetes. 

Over en periode på fire måneder forbedrede deltagerne i intervalgang-gruppen deres kondition med 16 pct. og tabte sig godt fire kilo, hvoraf mere end tre kilo var fedt. En del af fedttabet var såkaldt visceralt fedt, det fedt, der sidder mellem organerne, og som betragtes som det farligste fedt.

Almindelig gang har ingen effekt

Endvidere forbedrede interval-gængerne deres blodsukkerregulation, så deres gennemsnitlige blodsukker målt over 48 timer i gennemsnit var ni pct. lavere end før træningen, mens de højest målte blodsukkerværdier var 20 pct. lavere end før træningen. De lavere blodsukkerværdier medførte ikke øget forekomst af hypoglykæmi, lavt blodsukker

I den gruppe, som gik almindelig gang en time fem gange om ugen, var der hverken konditionsforbedringer eller vægttab, og hos dem var der heller ingen ændringer i blodsukkerregulation.

LÆS OGSÅ: Hvor hurtigt bliver min kondition dårligere?

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.