Evolutionen har en svaghed for blondiner
08 maj 2012

Måske har evolutionen en svaghed for blondiner. I hvert fald er omkring 5-10 procent af indbyggerne på Melanesien, en øgruppe nordøst for Australien, naturligt blonde. Det er den højeste udbredelse af blonde uden for Europa. Men folk fra regionen har vel og mærke den mørkeste hudpigmentering uden for Afrika.

Sådan lyder konklusionen fra Carlos Bustamante, der forsker i genetik på Stanford University School of Medicine i Stanford, Californien.  Han er medforfatter på den opsigtsvækkende undersøgelse, som netop er blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Science.

Den nye forskning viser endda, at øgruppens befolkning udviklede de slående blonde træk uafhængigt af europæerne. Det betyder, at det blonde hår har udviklet sig to gange – i Melanesien og i Europa

Forskerne ved endnu ikke, hvorfor der er så mange blondiner i Melanisien. En mulig forklaring er, at blondt hår kunne tænkes at give en evolutionær fordel, men det kan endnu ikke bevises – hverken genetisk, statistisk eller antropologisk. Det har fået folkene bag undersøgelse til at spekulere i, at om det bemærkelsesværdige træk ved Melanesien er spørgsmål om tilfældighed.