En enkelt antibiotikabehandling skader dine tarmbakterier
Kilde:
17 november 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

Blot én enkelt behandling med antibiotika, kan forandre både bakterietypen og bakterieforekomsten i tarmene i månedsvis hos ellers sunde og raske mennesker - i visse tilfælde helt op til et år. Det viser et internationalt studie fra blandet Karolinska Instituttet i Sverige, ifølge Science Nordic.

En enkelt antibiotikabehandling kan med andre ord skade menneskers 'mikrobiom', der er en betegnelse for alle de mikrober, der lever på og i vores kroppe.

»De helbredsmæssige konsekvenser for tarmmikroberne burde øge bevidstheden om de individuelle risici forbundet med brugen af antibiotika - særligt i en (sygdomsramt) befolkning med et ureguleret mikrobiom,« skriver forskerne i deres artikel i tidsskriftet mBio.

29 svenskere og 37 briter deltog i det placebokontrollerede forsøg. De blev inddelt i grupper, hvoraf en gruppe fik placebomedicin. I den anden gruppe fik alle deltagerne ét ud af fire forskellige antibiotika.

Forskerne bag studiet analyserede mikrobiomerne i forsøgsdeltagernes spyt og fæces både før og efter en enkeltbehandling med antibiotika eller placebomedicin.

Både forekomsten og typen af mikroberne blev ændret væsentligt i alle deltagerne, der havde fået antibiotika. Mængden af såkaldte 'sunde bakterier' blev også reduceret betydeligt af behandlingen med antibiotika.